Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Město Nové Strašecí
Nové Strašecí

Školství čekají neradostné časy, ale o svou školu se postaráme

Školství čekají neradostné časy, ale o svou školu se postaráme

Počátkem července způsobila v Novém Strašecí rozruch zpráva o slučování budoucích pátých tříd. Je tu nějaká souvislost se státní školskou politikou? Bohužel ano, a to zcela zásadní.

Svou vizi o financování školství představil již na přelomu roku 2011/12 bývalý ministr školství Josef Dobeš. Návrh počítal s optimální naplněností třídy na 24 žáků. Zjednodušeně řečeno, má-li třída méně než 24 žáků, peníze citelně scházejí. Má-li žáků více, je příspěvek vyšší. Jde o tzv. normativní princip financování školství. Tento systém vede k tomu, že ředitelé jsou ekonomicky nuceni naplňovat třídy na maximum 30 žáků a příliš nezohledňovat skutečné studijní předpoklady uchazečů o studium. Pedagogické zásady tak ustupují zcela jednoznačně do pozadí.

Dne 1. února 2012 se setkali starostové a ředitelé škol Rakovnicka v Novém Strašecí se stínovým ministrem školství PhDr. Marcelem Chládkem, MBA, aby diskutovali o návrhu dnes již bývalého ministra Dobeše. Jednoznačně se shodli a panu ministrovi vzkázali: „Tento návrh je pro nás nepřijatelný.“ Výsledkem tohoto jednání byla Rakovnická výzva, která přerostla v celonárodní petici. Tuto petici podporují např. Svaz měst a obcí ČR, Svaz místních samospráv či Spolek pro obnovu venkova. Pod petici se podařilo shromáždit 62 500 podpisů ze všech míst České republiky.

Mezitím Josefa Dobeše vystřídal nový ministr školství Petr Fiala. Naštěstí zastavil tento projekt, ale ředitelé škol byli vzápětí postaveni před další problém. Pan ministr Kalousek a následně celá vláda rozhodla o snížení mzdových prostředků na rok 2012 o 2, 15 %. Znamená to logicky, že místo 100 Kč na výplaty musí ředitel vyjít s 97,85 Kč. V čem je problém?

Když pomineme, že tato skutečnost byla oficiálně sdělena školám až v květnu 2012, je tu zásadnější komplikace, totiž rozpor mezi fiskálním a školním rokem. Školní rok začíná v září a končí v srpnu. Ředitelé musejí stanovit úvazky učitelů na školní rok, jinými slovy musejí pak řádně vyplatit všechny nasmlouvané vyučovací hodiny od září do června. Rozhodnutím o krácení mzdových prostředků se dostali ředitelé škol do pasti – museli vyplatit již nasmlouvané hodiny a se zkráceným rozpočtem připravit nový školní rok.

Co ředitelům zbývá? Moc toho není – snížit počet odučených hodin a propouštět učitele, přeřazovat pracovníky v tabulkách a nezapočítávat jim pedagogickou praxi. Na nenárokových složkách platů už není prakticky co redukovat.

Zjednodušeně to znamená, že pedagogové budou učit za holé platy a ještě nižší tarify. Pravdou je, že ani vysokoškolsky vzdělaný učitel při započtení víc jak pětatřicetileté praxe nedosáhne před odchodem do důchodu svým tarifním platem na průměrnou mzdu v ČR (viz statistika MPSV a příslušné nařízení vlády).

Vraťme se na začátek k budoucím pátým ročníkům. Jelikož od státu na mzdy ředitel školy již nic nedostane, musí vyjít s tím, co má. Jednou z cest je málo početné třídy spojit. Z hlediska pedagogického to není vůbec krok vpřed, na druhou stranu to legislativa umožňuje. Udělat ze tří tříd po 20 žácích dvě po 30 žácích je návrh řešení, které nedělá radost řediteli školy, zřizovateli ani učitelům a rodičům. Je to ale řešení, které zabrání tomu, že nebude na výplaty. Co s tím?

Starosta vyzval autora petice ke schůzce. Radní města pro oblast školství začal jednat ten samý den, co byl s existencí petice seznámen. Ihned proběhla informační schůzka s ředitelem Hajným, všichni radní byli neprodleně mailem informování o odborné podstatě problému financování školství. Na druhý den svolal radní jednání se starostou, ředitelem ZŠ i zástupcem rodičovské veřejnosti. Výsledkem bylo pozvání ředitele ZŠ na nejbližší jednání rady města.

Radní jednomyslně vyjádřili záměr pomoci škole, byť se jedná o pomoc v oblasti, kterou ze zákona financuje stát a nikdo jiný. Školství je prioritou města, a proto radní doporučí zastupitelstvu města přijmout rozpočtovou změnu a podpořit tak naši školu, přestože se jedná o nesystémové řešení a jen dočasné překlenutí vzniklé situace, kdy město jednoznačně supluje povinnosti státu. Hraje se totiž o čas. Všichni ředitelé připravují nový školní rok. Hovoří se o tom, že má přinést další redukci mzdových prostředků, tentokrát o 4 %.

Zdá se vám ve světle výše uvedených skutečností název článku příliš pesimistický? Mně bohužel ne, spíš realistický. Svoji školu ale budeme podporovat i nadále. Současně budeme hledat ve spolupráci s vedením ZŠ další úsporná a systémová řešení. To je jednomyslné stanovisko rady města.

Karel Filip
 

Datum vložení: 23. 7. 2012 0:00
Datum poslední aktualizace: 23. 7. 2012 0:00
Autor: Michal Drtina
column-foto

Zahraniční partnerství

partner-crest
Markt Welden, DE
partner-foto